Lysaker kan nå bli en ny by

Geir Haaversen i A-lab presenterte spennende visjoner for fremtidens Lysaker.

I går, mandag 24. april, hadde vi invitert til et lukket dialogmøte, for å diskutere fremtidens Lysaker. Dette lover godt for fremtiden.

Kjernen i møtet var et arbeid A-lab har startet på for litt tid tilbake; et mulighetsstudie for å løse mange av de kompliserte utfordringene rundt Lysaker. Det er en felles oppfatning fra flere, om at Lysaker i alt for stor grad har blitt et sted biler kjører forbi eller toget bare stopper. Vi må ønske oss noe mer, der bykvaliteter må komme inn. Samtidig har Lysaker noe helt unikt; et fantastisk vassdrag og unike områder ut mot Lysakerfjorden på Sollerudstranda.

Knut Iver Skøien, Viken fylkeskommune, innledet møtet med en oppsummering om ulike offentlige planer for Lysaker. Noe av det som også ble belyst var vegvesenets planer for ny, fremtidig kollektivterminal.

Odin Dager Moe, Menon Economics, trakk gjennom de sentrale funnene fra vinterens rapport om potensialet for verdiskapning på Lysaker som følge av Fornebubanen (som vi også i har begynt å kalle “Vestbaneklyngene”)

Hovedtyngden av møtet handlet om A-labs mulighetsstudium. Geir Haaversen trakk gjennom bakgrunnen, en situasjonsbeskrivelse både av det fysiske og sosiale, og gikk da gjennom de mulighetene som er avdekket - og mulig! - å gjennomføre for å løfte hele Lysaker.

What if?

Geir Haaversen viste en rekke ulike skisser og forslag til løsninger i sin presentasjon. Summen av alle løsningene handlet om å gjøre alle områder til levende steder, der ingen steder er baksider. Alle steder kan bli attraktive, både for å jobbe og bo.

Slik ser ett av passasjene på Lysaker ut i dag.

Det kan bli slik. Illustrasjon: A-lab

Asbjørg Næss, Civitas, trakk sammenhenger mellom Menons vurdering og det nye mulighetsstudiet. Konklusjonen er at potensialet for bedre by er enda større nå, som følge av mulighetene for sørsiden av E18 og utviklingen av bolig, kultur, næring, m.m. det nye mulighetsstudiet viser.

Jomar Lygre Langeland, Civitas, ledet møtet og dialogen etter de innledende presentasjonene. Det var utelukkende positive tilbakemeldinger til mulighetsstudien presentert. Enkelte var usikre på realismen i løsningene, men det ble bekreftet i møtet at alle løsninger for torg, møteplasser, parkeringsløsninger, kanaler og annet er fullt realistiske.

Øystein Aurlien, Lysakersamarbeidet, oppsummerte og avsluttet møtet med en oppfordring til alle om å fortsette dialogen. Han fortalte om videre planer på Lysaker, om både befaringer og ambisjoner om festivaler og arrangementer. Videre konkluderte han at de entydig positive signalene i møtet blir neste skritt etablere et eget Områdeforum Lysaker (sammen med OMA) der grunneiere skal fortsette samspillet og samarbeidet for å realisere planene.

Forrige
Forrige

UFO fortsatt på Lysaker?

Neste
Neste

Et historisk frempek?